سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

با پیگیری ما، در اخبار علمی و فرهنگی ایران و جهان به روز شوید

سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

با پیگیری ما، در اخبار علمی و فرهنگی ایران و جهان به روز شوید

سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا پرس) با نشانی اینترنتی sinapress.ir در تاریخ 16 مرداد 1393 همزمان با سی و چهارمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی باهدف ارتقای سطح خبررسانی علمی، اطلاع‌رسانی پیشرفت‌های علمی و رویدادهای علم، فناوری و سلامت در کشور، معرفی پیشرفت‌های علمی، اطلاع‌رسانی مهم‌ترین رویدادهای حوزه علم، فناوری و سلامت در جهان و معرفی چهره‌ها و رویدادها برجسته و مهم علم ایران و جهان به مخاطبان، کار خود را آغاز کرد.

پیوندهای روزانه

در شب شلوغ اپل چه گذشت؟

| چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۱۳ ق.ظ
در شب شلوغ اپل چه گذشت؟

سیناپرس: کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل یکی از پرجمعیت ترین گردهمایی های تاریخ 15 ساله خود را با معرفی انبوهی از نوآوریها پشت سرگذاشت.

تیم کوک مدیرعامل اپل درحالی مقابل بیش از 5 هزار تن در سالن برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان اپل صحبت می کرد که حتی خود او نیز نمی توانست هیجانش را از بابت ارایه شمار چشمگیری از فناوریهای سخت افزاری و نرم افزاری آن هم طی فقط یک مراسم پنهان کند.

همانطور که از قبل هم قابل پیش بینی بود اپل برای کنفرانس جهانی امسال خود، مانور چشمگیری بر روی نسخه های جدید سیستم عامل برای پلت فورمهای مختلف داد. در واقع رونمایی از این نسخه ها سنت همیشگی اپل در چنین گرهمایی هایی بوده است. این شرکت در مراسم امسال نسخه‌ جدید سیستم عامل مک را با نام macOS High Sierra که البته نسخه‌ به روز شده ای ازmacoS Sierra است رونمایی کرد. در ادامه نوبت به Watch OS4 و iOS 11 رسید. برای کاربران آیفون، نسخه های جدید iOS اهمیت زیادی دارد و امسال هم iOS 11 تغییرات قابل توجهی به خود دیده است که از جمله‌ آن می ‌توان به اپلیکیشن مدیریت فایل و همچنین ویژگی‌ هایی نظیر درگ اند دراپ در تبلتها اشاره کرد. دستیار مجازی یا همان هوش مصنوعی اپل یعنی سیری نیز بی‌ نصیب نمانده و تغییرات گسترده‌ ای در آن به وجود آمده است که همزمان با انتشار iOS 11 در پاییز سال جاری در اختیار کاربران محصولات اپل در پلت فرمهای مختلف قرار می گیرد.

در این کنفرانس همچنین از نسخه پیشرفته ‌تری از واچ فیس سیری نیز رونمایی شد. در واقع سیری اکنون این توانایی را دارد تا به ‌روزرسانی ‌هایی را روی واچ ‌فیس به نمایش درآورد. چنین به نظر می ‌رسد که نسخه جدید Watch OS4 هماهنگی بیشتری با سیری داشته باشد. این خبر خوشحال کننده ای برای طرفداران محصولات اپل است زیرا از این پس ساعت این شرکت این توانایی را دارد تا زمان طلوع آفتاب را نشان داده یا زمان پرواز و اطلاعاتی از این دست را به نمایش درآورد. همچنین نحوه نمایش انیمیشنها در رابط کاربری نیز دستخوش تغییراتی شده‌ است. Watch OS4 از این پس به کاربر اجازه می‌ دهد اطلاعات خود را سفارشی کرده و به مربی هوشمندتری دسترسی داشته باشد.

اما این تازه آغاز هیجان کنفرانس امسال توسعه دهندگان اپل بود. از دیگر اخبار مرتبط با به‌ روزرسانیها و محصولات جدید نرم‌افزاری اپل باید به رونمایی از فایل سیستم جدید AFPS در کنار بهبودهای صورت گرفته در مرورگر سافاری، سرویس iMessage و همچنین تغییرات اعمال‌ شده در اپ استور اشاره کرد. با توجه به علاقه‌ مدیران اپل به واقعیت افزوده و شایعات مختلف مطرح ‌شده در مورد پشتیبانی از واقعیت افزوده در نسل بعدی آیفون این شرکت، اپل از کیت توسعه‌ واقعیت افزوده در iOS رونمایی کرد و از این‌ رو توسعه‌ دهندگان می‌ توانند از ویژگی‌ های واقعیت افزوده در اپلیکیشنهای خود استفاده کنند.

اما امسال، سالی پررونق و تاریخی برای توسعه دهندگان اپل در معرفی محصولات سخت افزاری هم محسوب می شد. این شرکت نسخه‌ های به ‌روز شده ‌ای از مک‌ بوک، مک‌بوک پرو 13  و 15 اینچی را در کنار نسخه‌ به‌ روز شده ‌ای از مک بوک ایر رونمایی کرد. اغلب لپ‌ تاپهای اپل با تغییراتی نظیر استفاده از نسل جدید پردازنده‌های کبی‌ لیک اینتل همراه شده بودند و البته شاهد تغییرات ظاهری در لپ‌ تاپ‌های این شرکت نبودیم. آی‌ مک های اپل نیز شب گذشته به‌ روز شدند اما این تمام ماجرا در مورد آل‌این‌وان‌های اپل نبود چرا که این شرکت از آی‌مک پرو نیز رونمایی کرد. اپل همچنین نسخه‌ جدیدی از تبلت عضو خانواده‌ آیپد پرو خود را با نمایشگر 10.5 اینچی رونمایی و آیپد پرو 12.9 اینچی را به ‌روز نمود. هر دو تبلت جدید اپل از نمایشگری با رفرش ریت 120 هرتز و تراشه‌ A10X Fusion بهره می‌ برند. تراشه A10X Fusion شامل 6هسته‌ پردازشی و 12 هسته‌ پردازش گرافیکی است. آی پدپروی جدید از یک دوربین 7 مگاپیکسلی در جلوی گوشی برای تهیه عکس های سلفی نیز بهره مند است. سازگاری با قلم هوشمند اپل و حداکثر تاخیر 20 میلی ثانیه ای در زمینه انتقال دستورات قلم به نمایشگر از جمله مزایای این محصول است.

همچنین همانگونه که تصور می شد اپل در جریان مراسم خود از رقیب گوگل هوم و اکوی آمازون هم رونمایی کرد. بلندگوی هوشمند اپل که مبتنی بر سیری است، هوم‌پاد (HomePod) نام دارد. این بلندگوی هوشمند سیاه و سفید همراه با یک ووفر کوچک و شش بلندگو در بالا عرضه می شود. برای فعال کردن این بلندگو کاربر باید عبارت Hey, Siri را به زبان آورد تا شعاع نور موجی شکلی از بالای بلندگوی یاد شده ساطع شود. از هوم پاد می توان برای یادآوری امور مختلف، برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های روزانه، طرح سئوالات مختلف و غیره استفاده کرد.  این بلندگو با گوشی آیفون هم سازگار است و از این رو می توان برای صدور دستورات از این تلفن همراه هم استفاده کرد. در این بلندگو از پردازنده 8A استفاده شده است. اپل مدعی است در طراحی هوم پاد به حریم شخصی کاربران احترام گذاشته و تنها داده هایی برای اپل ارسال می شوند که همراه با عبارت Hey Siri ادا شوند.

اپل امسال از طیف گسترده ای از رایانه ها و نوت بوک های جدید خود هم رونمایی کرد که در راس آنها آی مک پروی 4999 دلاری قرار دارد. این محصول مناسب افرادی است که به دنبال تدوین فیلم ها و تصاویر با دقت 4K هستند. همچنین توسعه دهندگان و طراحان بازی های ویدئویی که در حال تولید بازی های واقعیت مجازی هستند می توانند از آی مک پرو بهره بگیرند.

ترجمه و گردآوری : مهدی پیرگزی