سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

با پیگیری ما، در اخبار علمی و فرهنگی ایران و جهان به روز شوید

سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

با پیگیری ما، در اخبار علمی و فرهنگی ایران و جهان به روز شوید

سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا پرس) با نشانی اینترنتی sinapress.ir در تاریخ 16 مرداد 1393 همزمان با سی و چهارمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی باهدف ارتقای سطح خبررسانی علمی، اطلاع‌رسانی پیشرفت‌های علمی و رویدادهای علم، فناوری و سلامت در کشور، معرفی پیشرفت‌های علمی، اطلاع‌رسانی مهم‌ترین رویدادهای حوزه علم، فناوری و سلامت در جهان و معرفی چهره‌ها و رویدادها برجسته و مهم علم ایران و جهان به مخاطبان، کار خود را آغاز کرد.

پیوندهای روزانه

بهبود خلاقیت با تحریک الکتریکی مغز

| دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۲ ق.ظ
بهبود خلاقیت با تحریک الکتریکی مغز

سیناپرس: محققان دانشگاه کوئین مری موفق به یافتن راهی برای بهبود خلاقیت افراد از طریق تحریک الکتریکی مغزی شده اند.

این دستاورد از طریق غیرفعال کردن موقتی فعالیت بخش کلیدی فرونتال مغز موسوم به قشر پیش پیشانی پشتی جانبی چپ (left dorsolateral prefrontal cortex) که در عملکرد تفکر و استدلال نقش دارد، انجام شد.

دکتر کارولین دی برناردی لوفت، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «مشکلات را با استفاده از تجربیاتی که داشته ایم، حل می کنیم و قشر پیش پیشانی پشتی جانبی چپ (DLPFC) نقش کلیدی در این فرآیند ایفا می کند. این قشر در اغلب موارد خوب کار می کند، اما در زمان مواجه شدن با مشکلات جدید که نیازمند سبک جدید تفکر است، دچار چالش می شود؛ چراکه تجربیات گذشته مانع از خلاقیت می شوند. برای شکستن این تثبیت ذهنی، باید تغییراتی در قوانین یادگیری ایجاد کنیم.»

برای این کار از روشی موسوم به تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) استفاده شد که شامل عبور جریان الکتریکی ثابت ضعیف از طریق الکترودهایی است که روی پوست سر قرار می گیرند و الکترودها اقدام به تحریک  DLPFC می کنند.

بسته به جهت جریان الکتریکی، DLPFC به صورت موقتی فعال یا غیر فعال می شود. جریان الکتریکی بسیار کم در این روش، تضمین می کند که هیچگونه آسیب یا ناراحتی برای فرد ایجاد نمی شود.

توانایی حل مشکل خلاقانه 60 شرکت کننده در این پژوهش، قبل و بعد از دریافت تحریک الکتریکی مغز مورد ارزیابی قرار گرفت. این آزمایش شامل توقف موقتی فعالیت، فعال کردن، و عدم تحریک DLPFC بود. شرکت کنندگان باید معمای چوب کبریت را حل می کردند که برخی از آنها بسیار پیچیده و حل آن، نیازمند استفاده از ریاضی و جبر بود.

نتایج بدست آمده نشان داد، شرکت کنندگانی که تحت مداخله تحریک الکتریکی مغز قرار گرفته بودند، با بهبود توانایی تفکر خارج از چارچوب مواجه شدند.

شرکت کنندگانی که قشر پیش پیشانی پشتی جانبی چپ (DLPFC) آنها به طور موقتی غیرفعال شده بود، نسبت به سایر شرکت کنندگان، عملکرد بهتری در حل مسأله داشتند. این مسأله نشان می دهد، غیرفعال کردن این قشر می تواند به شکستن مفروضات ذهنی که از تجربیات قبلی و تفکر خارج از چارچوب فرا گرفته شده اند، کمک کند.

نتایج دستاورد محققان دانشگاه کوئین مری (QMUL) با همکاری دانشگاه گلداسمیت لندن در مجله Scientific Reports منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencedaily