سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

با پیگیری ما، در اخبار علمی و فرهنگی ایران و جهان به روز شوید

سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

با پیگیری ما، در اخبار علمی و فرهنگی ایران و جهان به روز شوید

سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا پرس) با نشانی اینترنتی sinapress.ir در تاریخ 16 مرداد 1393 همزمان با سی و چهارمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی باهدف ارتقای سطح خبررسانی علمی، اطلاع‌رسانی پیشرفت‌های علمی و رویدادهای علم، فناوری و سلامت در کشور، معرفی پیشرفت‌های علمی، اطلاع‌رسانی مهم‌ترین رویدادهای حوزه علم، فناوری و سلامت در جهان و معرفی چهره‌ها و رویدادها برجسته و مهم علم ایران و جهان به مخاطبان، کار خود را آغاز کرد.

پیوندهای روزانه

گوش ناسا راهی «اروپا» می شود

| دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۵ ق.ظ
گوش ناسا راهی «اروپا» می شود

سیناپرس: ناسا در نظر دارد کاوشگری را به سوی یکی از اقمار مشتری ارسال کند که کارش گوش دادن است، به این امید که از این طریق نشانی از حیات پیدا شود.

تصور کنید وارد دنیای بیگانه ای شده اید که صداهای عجیب و غریبی از آن به گوش می رسد. در زیر سطح آن نیز صدای غرش مانندی شنیده می شود و شاید این احتمال را بدهید که کمی آن طرف تر صدای چیزی شبیه یک قطار شنیده شود. آژانس فضانوردی آمریکا بر اساس همین تصور به ظاهر ساده اما مبتنی بر یک سری مطالعات پیچیده علمی در نظر دارد در آینده ای نزدیک گوش به صداهایی بدهد که احتمالا در قمر معروف مشتری یعنی «اروپا» منتشر می شود.

اما چرا اروپا مورد نظر ناسا قرار گرفته است؟ پاسخ روشن است: اروپا جرم فضایی حیرت انگیزی است که از حیث احتمال وجود حیات در آن به شدت مورد تأکید دانشمندان قرار دارد.

اگرچه سطح این جرم فضایی پوشیده یخهای ترک خورده ای است که خبری از هوا در آن نیست اما در زیر این سطح به ظاهر دور از حیات، اینگونه تصور می شود که اقیانوس عظیمی از آب مایع وجود داشته باشد که صدها کیلومتر عمق دارد.

حالا این پرسش به ذهن خطور می کند که اگر در بستر اقیانوسهای زمین حیات وجود داشته باشد، چرا نباید این وضعیت را برای قمر اروپا متصور نباشیم؟

پرسشهایی از این دست ناسا را بر آن داشته که مأموریتی را برای بررسی این موضوع راهی اروپا کند. مأموریت Europa Clipper قرار است در اوایل دهه آینده راهی اعماق فضا شود. زمانی که این کاوشگر به اطراف مشتری برسد شروع به جمع آوری اطلاعات ارزشمندی درباره جاذبه و مغناطیسی اروپا خواهد کرد.

اما مأموریت دوم از این  هم هیجان انگیزتر است زیرا ناسا در نظر دارد کاوشگری را که به لرزه سنجهای بسیار حساس مجهز است را بر روی سطح اروپا فرونشاند و این یعنی گوش دادن به هر آنچه که در سطح این دنیای بیگانه اما مورد سؤال دانشمندان می گذرد.

بدین ترتیب دانشمندان ناسا می توانند به درک روشنتری از پوسته یخی، اقیانوسها و ساختار سنگی اروپا دست یابند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : NewScientist