سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

با پیگیری ما، در اخبار علمی و فرهنگی ایران و جهان به روز شوید

سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

با پیگیری ما، در اخبار علمی و فرهنگی ایران و جهان به روز شوید

سیناپرس خبرگزاری علمی و فرهنگی

خبرگزاری علم و فرهنگ (سینا پرس) با نشانی اینترنتی sinapress.ir در تاریخ 16 مرداد 1393 همزمان با سی و چهارمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی باهدف ارتقای سطح خبررسانی علمی، اطلاع‌رسانی پیشرفت‌های علمی و رویدادهای علم، فناوری و سلامت در کشور، معرفی پیشرفت‌های علمی، اطلاع‌رسانی مهم‌ترین رویدادهای حوزه علم، فناوری و سلامت در جهان و معرفی چهره‌ها و رویدادها برجسته و مهم علم ایران و جهان به مخاطبان، کار خود را آغاز کرد.

پیوندهای روزانه

سریعترین خودروی تاریخ آزمایش می شود

| شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۱ ق.ظ
سریعترین خودروی تاریخ آزمایش می شود

سیناپرس: پاییز امسال و برای نخستین بار خودروی مافوق صوت Bloodhound که 1600 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت دارد آزمایش می شود.

مدتهاست درباره پروژه چشمگیر Bloodhound صحبت می شود. این خودرو عنوان سریعترین خودروی جهان را یدک می کشد با این حال تاکنون رسما آزمایش نشده است. اکنون اما خبر می رسد اندی گرین، خلبان نیروی هوایی بریتانیا در روز چهارم آبان (26 اکتبر) سوار بر آن شده و اگر اتفاق خاصی روی ندهد آن را به حرکت درخواهد آورد.

نکته جالب توجه این است که رکورد فعلی سریعترین خودروی جهان هم به نام اندی گرین ثبت شده است. او 20 سال پیش رکورد 1227 کیلومتر بر ساعت را با Thrust SSC به نام خود به ثبت رساند و حالا باز هم در اندیشه ماجراجویی دیگری است.

طی ماههای آینده آزمایشات زیادی انجام خواهد شد تا ضمن بررسی چند باره سیستمهای این خودرو، جای هیچ گونه نگرانی درباره عملکرد درست خودرو در سرعتهای بالا باقی نماند. مهمترین بخشی که در این آزمایشات مورد توجه مهندسان پروژه قرار دارد موتور جت EJ200 jet ساخت شرکت رولز رویس است.

این خودروی مافوق صوت در تأسیسات Avonmouth در حوالی بریستول ساخته شده و قرار است در باند فرودگاه Cornwall Airport Newquay بریتانیا که 2.7 کیلومتر طول دارد نهایتا تا سرعت 320 کیلومتر بر ساعت آزمایش شود.

دراین آزمایش سیستمهای مربوط به برق، سوخت و ورود هوا به درون موتور خودرو مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

این خودروی 13.5 متری بیش از 3500 قطعه دارد که طی بیش از 8 سال تحقیق و طراحی ساخته شده است. تایرهای این سیستم فوق سرعتی متعلق به جتهای جنگی است.

ریچارد نوبل مدیر پروژه Bloodhound SSC می گوید: آزمایشاتی که قرار است در پاییز امسال انجام شود نقطه عطفی در تاریخ این پروژه به حساب می آید.

درصورتیکی نتایج این آزمایش رضایت بخش باشد مهندسان پروژه آن را به یک جاده بیابانی واقع در آفریقای جنوبی می برند تا آزمایش اصلی یعنی حداکثر سرعت 1600 کیلومتر بر ساعت آن در سال 2018 انجام شود. در این صورت وقتی خودرو در حداکثر سرعت باشد مسافت 1.6 کیلومتر را تنها در مدت 3.6 ثانیه طی می کند.

در چنین آزمایشی خودرو به سه راکت دوگانه سوز مجهز می شود که با موتور EJ200 نیروی محرکه اصلی آن را تأمین می کنند. در این حالت توان ماورای تصور 135 هزار اسب بخار تولید می شود.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : sundayworld